Методична скарбничка

Інтегроване заняття з пріоритетом логіко – математичного розвитку

Тема. Пригоди зайчика.

Мета. Навчати слухати казку «У страху великі очі» та грати за нею в сюжетно – пізнавальній грі,  вправляти дітей в кількісній та порядковій лічбі, у пошуках закономірності, формувати вміння орієнтуватися в просторі, називати сусідів числа, розвивати мислення , пам’ять, виховувати інтерес до заняття.

Обладнання: іграшковий зайчик, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал.

Хід заняття.

1.Мотивація заняття.

 Погляньте, діти, хто завітав до нас у гості. І він весь час тремтить. Та це ж полохливий зайчик. Як ви гадаєте, що його так налякало? А тепер вислухаємо зайчика.

 2.Сюжетно – пізнавальна гра за казкою « У страху великі очі»

 Були собі бабуся старенька, онучка маленька, курочка біленька та мишка сіренька. Щодня вони ходили по воду. У бабусі було велике відро, в онучки – меншеньке, у курочки – з огірочок, а у мишки – з наперсточок.

 2.1. Вправа на серіацію предметів за величиною.

 Розкладіть відерця від більшого до меншого (зліва  направо).

 Бабуся набирала води з криниченьки, онука – із струмочка, курочка – з калюжі, а мишка – зі сліду від копита корівки. Набрали водички і йдуть назад. Їхня дорога проходила повз город.

 3. Демонстраційний показ та організація лічильної діяльності.

 На городі росла яблунька, а на ній висіли – яблучка. Скільки висіло яблучок? А  під яблунькою зайчик сидів. Налетів вітер, погрався з листочками дерева, а одне яблучко зірвалося і впало біля зайчика.

Скільки яблучок залишилося на дереві? Чому?

Скільки яблучок впало?

Покажіть цифрою скільки яблучок впало?

А скільки висить на дереві – покажіть цифрою.

Так от, злякався наш зайчик  і з переляку стрибнув та прямо нашим водоносам під ноги. Злякалися вони! Відра покидали та додому побігли…

Вдома бабуся впала на ліжко, онучка за бабусею заховалася, курочка на сідальце злетіла, а мишка – під пічку забилася…. Правильно кажуть у страху очі великі: чого немає – і те бачать.

 4. Постановка проблемної ситуації, вправляння в порядковій лічбі.

 5. Фізкультхвилинка «Бедрик»

 6. Дидактична гра «Частування для зайчика»

 Зайчик наївся, заспокоївся, заодно  вивчив де ліворуч, де праворуч, а ще хоче,  щоб ви йому сусідів числа назвали.

 7. Вправа «Назви сусідів числа»

 8.Вправа на пошук закономірності «Допоможіть зайчику намисто зібрати»

 У зайчика є подруга Сорока і він хоче зробити для неї подарунок. Допоможемо зайчику скласти намисто. Будемо працювати індивідуально. Складаємо намисто послідовно.

В – велика намистина, м – маленька намистина.

В м В м, В В м м В В, В мм В мм.

 9.Підсумок.

                               Тематичний блок «Казковий дивосвіт».

Інтегроване заняття з пріоритетом логіко – математичного розвитку для дітей старшого дошкільного віку.

Тема. Казка розважає та добру навчає.

Мета. Закріпити уявлення дітей про права ( право на життя, батьківську турботу і піклування ) та обов’язки ( бути чемними, добрими дітьми, допомагати один одному ), уміння зіставляти цифру з кількістю, орієнтуватися в просторі, продовжувати виконувати вправи серії «Що спочатку, а що потім», складати числовий ряд, вправляти у називанні чисел – «сусідів», формувати розуміння різноманітності тваринного світу, уміння розрізняти його представників ( звірі, птахи, комахи, риби), навчати працювати в команді, розвивати логічне мислення, мовлення, дрібну моторику рук, виховувати почуття співпереживання, бажання допомогти, проявляти милосердя.

Обладнання: сім різнокольорових веж, набір геометричних фігур для «Геометричної мозаїки», набір цифр, набір карток із представниками тваринного світу, набір карток для вправи «Що спочатку, а що потім», лічильні палички, аркуші паперу, які розкреслені на три, дев’ять клітинок, картки для вправи  «З’єднай по крапочках», малюнки короля, королівни, зайчика, білочки,  Змія Горинича.

Хід заняття.

1.Привітання – побажання.

Неба вам, неба вам ясного.

Сонця вам, сонця золотого.

Щастя вам, щастя і добра,

Бажаємо ми на довгі літа.

2.Мотивація навчальної діяльності. Створення ігрового фону заняття.

Не за високими  горами, не за синіми морями , а поруч з нами живе король Закон. Він мудро керує людьми, видає справедливі закони. Закони про те , що ми всі маємо бути добрими, чуйними, одне одного поважати . Ми всі маємо права: право на життя, на навчання, лікування, турботу, відпочинок… І якщо ці права порушують, законів не дотримуються , трапляється біда…  Ось послухайте, яка біда трапилася в одному королівстві.

В тридесятому царстві одного королівства жив – був король. Він мав красуню доньку, яку дуже любив. Одного разу подув сильний вітер, небо вкрилося хмарам, із – за них вилетів  Змій Горинич, підхопив королівну і поніс до свого палацу. Скажіть, а Змій Горинич  діяв по закону? Так, звичайно , ні! Він порушив право королівни на вільне життя, право на батьківську турботу і піклування. Він порушив і право короля – право жити зі своєю донькою . Король просить нашої допомоги. Допоможемо визволити королівну? То ж давайте хором скажемо такі слова:

Тож в дорогу ми вирушаємо,

Права та обов’язки  ми знаємо

Тому усіх із біди визволяємо.

Але спочатку давайте глянемо скільки у палаці Змія Горинича  веж? Покажіть цифрою.

Викладіть числовий ряд від 1 до 7.

Яка за рахунком жовта вежа?

Королівна знаходиться у жовтій вежі. Для того, щоб нам дібратися до сьомої вежі, треба відкрити усі вежі, які стоять перед нею. А кожна вежа відкриється, якщо розв’язати певне завдання. Ну, що готові виконувати завдання. Отже, вперед до палацу  Змія Горинича.

3.Геометрична мозаїка у вежі «Зимово – геометрична».

Отже, перша вежа – це вежа «Зимово – геометрична». Її охороняють слуги снігові: три кулі, ніс – морквинка, їх звуть – сніговики. Викладаємо сніговика із геометричних фігур.

Скільки кругів потрібно, щоб скласти одного сніговика? Покажіть цифрою?

Скільки кругів потрібно, щоб скласти двох сніговиків? Покажіть цифрою?

Скільки носиків у одного сніговика? Покажіть цифрою?

Яка геометрична фігура є носиком сніговика?

Чому цю фігуру ми називаємо трикутником?

Які геометричні фігури є гудзиками сніговика?

  4.Вправа «Виклади трикутник» у вежі «Логічна».

Підходимо до вежі під назвою «Логічна».

Відрахуйте сім паличок. Складіть із них три трикутника. Підказка: палички можна притуляти.

5.Вправа «Частування для звірят»

Підходимо до вежі  «Доброти та чуйності». Нас зустрічають звірятка: зайчик та білочка. Вони зголодніли, про них ніхто не піклується, за ними ніхто не доглядає, давайте ми з вами почастуємо їх.

У кожного з вас на парті лежить аркуш паперу, розділений на дев’ять клітинок. Зараз розкладемо частування по певних клітинках.

Покажіть перший зверху ряд. Проведіть по ньому пальчиком. Скільки у ньому клітинок?  Поставте пальчик у першу клітинку, у другу, у третю. Покладіть у першу клітинку грибок, у другу – морквинку, у третю – горішок.

Покажіть пальчиком другий ряд. Покладітьу цьому ряду під морквинкою морквину, ліворуч від морквини – горішок, праворуч від морквини -  грибочок.

Покажіть нижній ряд. Покладіть під горішком грибочок, праворуч від грибочка горішок, праворуч від горішка – морквину.

Молодці, зробили добру справу, почастували звірят. Ваші оченята усміхаються. Хто має такі добрі оченята, не може мати злого серця. Зробили добру справу, відпочинемо, бо дорога ще далека.

6.Фізкультхвилинка.

7.Вправа «Знайди сусідів числа» у «Вежі цифр»

Візьміть, будь ласка, картку, розділену на три клітинки. Розгляньте її і визначте сусідів числа. Закрийте порожні клітинки відповідною цифрою. Коментуємо. У числа три є сусіди  - це два, чотири.

8.Вправа «Що спочатку, а що потім» у «Вежі часу»

Щоб відкрилася п’ята вежа ,а називається вона «Вежа часу», потрібно виконати завдання під назвою «Що спочатку, а що потім». Розкладаємо картки у певній послідовності, що було спочатку, що потім».

9.Вежа «Калейдоскоп тварин»

Тваринний світ різноманітний, поділений на багато класів.

 Ваше завдання підібрати представників певного класу. Ось тут я кладу картки: звірі, птахи, риби, комахи. На столах є картки із представниками тваринного світу. Працюємо у команді, радимося одне з одним.

10. Вправа «З’єднай по крапках» у вежі «Зачарована».

Ось ми з вами і дісталися до останньої сьомої вежі.  Змій Горинич зачарував вежу, а розчарувати і відкрити її зможе лише один предмет, а який ми дізнаємося, коли з’єднаємо по крапках. Який предмет утворився. Ось цим чарівним ключиком ми зможемо відкрити вежу і звільнити королівну.

Королівна дякує вам за порятунок, вона повертається у свій палац до батька.

А ми з вами повертаємося до дитячого садка.

11.Підсумок.

Молодці, діти. Ви пройшли складний шлях і здобули немало перемог. Основна перемога в тому, що ви звільнили королівну і зуміли відстояти її право  на життя поряд з батьками , на турботу . Це і ваше головне право. Бути поруч із батьками, дорослішати…А обов’язок батьків – виховувати вас добрими, чуйними, чесними людьми.

 

 Інтегроване заняття з пріоритетом логіко - математичного розвитку для дітей старшого дошкільного віку.

Тема. Казка вчить , як на світі жить.

Мета. На прикладі казки довести, що проблеми, події та герої знаходять відображення в нашому житті, учити розуміти й дотримуватись певних правил,  учити докладати зусиль для подолання труднощів, встановити позитивний емоційний контакт, продовжувати учити складати числовий ряд, закріпити послідовність частин доби,  співвідносити кількість з цифрою, формувати розуміння різноманітності тваринного світу, уміння розрізняти його представників ( звірі, птахи, комахи, риби), навчати працювати в команді, розвивати дрібну моторику під час роботи в зошиті, логічне мислення, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у просторі, виховувати інтерес до пізнавальної та логіко - математичної діяльності, впевненість у своїх силах, наполегливість.

Обладнання: віяла, набір геометричних фігур, кольорові олівці, набір карток із зображенням зірок та місяця, набір карток із цифрами та буквами, набір карток з тваринами , лічильні палички, книжка, віяла з цифрами.

Хід заняття.

1.     Організаційний момент.

Діти, сьогодні у нас незвичне заняття, бо на нього завітало багато гостей. Давайте привітаємо їх піснею – побажанням!

Неба вам, неба вам ясного.

Сонця вам, сонця золотого.

Радості, радості й любові,

Щирості, щирості у слові,

Щастя вам, щастя і добра,

Бажаємо ми на довгі літа.

2.     Мотивація навчальної діяльності.

Діти, відгадайте , будь ласка, загадку.

ЇЇ шанує кожен.

Вона повідать може

Про все на білім світі

Дорослому і дітям.

До знань веде доріжка, коли з тобою …(книжка)

Назвіть, будь ласка, ваші улюблені книжки? Сьогодні на заняття я принесла ось таку книжку. Це казки. ( Демонструю книгу, гортаю сторінки).

 Ми з вами, мої любі хлопчики та дівчатка,  помандруємо у казку на допомогу дівчинці Оленці, пройдемо дорогами казки, долаючи усі перепони. Чуєте дівчинка говорить до нас. ( Звучить запис голосу дівчинки Оленки , яка просить допомогти їй знайти братика Іванка).

Ну, що , діти, допоможемо Оленці? Але для того, щоб подолати усі перешкоди, які будуть траплятися на нашому шляху  нам потрібно відчути підтримку своїх товаришів.

2.1. Психогімнастика «Коло друзів».

Станем разом ми у коло,

Скільки друзів - глянь навколо,

Зліва друг, і справа друг.

Візьми лівого за руку,

Візьми правого за руку,

Гарний вийшов круг.

Відчули тепло долоньки вашого товариша? Вам сподобалося?

Подаруйте одне одному посмішку.  Вона буде завжди дарувати вам гарний настрій та впевненість. Адже коли у людини гарний настрій вона легко зможе долати будь – які перешкоди.

Значить ми вже готові  до подорожі у казку.

Тоді закривайте оченята та рахуйте від 7 до 1. Ось ми з вами і у казці.

3. Сюжетно - пізнавальна гра за казкою «Про сестричку Оленку та братика Іванка».

Жили - були собі мама, тато, син, донька. Скільки було членів сім'ї? Покажіть цифрою. Одного разу вранці батьки зібралися до міста ,щоб скупитися. То коли, у яку пору доби зібралися батьки до міста.(Вранці). Продовжте перелік частин доби , починаючи з ранку  (ранок...  ) А перед поїздкою батьки сказали доньці, що вона залишається за господиню, а одже відповідає за дім і головне за брата. На цьому і розійшлися. Батьки поїхали, а Оленка з Іванком залишилися вдома і гралися в ігри. А давайте і ми спробуємо в них погратися.

3.1. Вправа «Виклади з геометричних фігур хлопчика – геометрика»

А потім Оленку покликали подружки погратися на подвір'я. Посадила дівчинка Іванка на травичці під віконцем, а сама побігла гратися. Загралася, загулялася і згадала про брата лише через деякий час. Біля хати малого не було. Дівчинка кинулася у двір, там його теж не було.  Вона вибігла на вулицю і десь там вдалині почула голос братика : «Шукай мене у будинку злого чаклуна – а – а.» Та якою стежкою їй іти вона не знала. Давайте їй допоможемо.

3.2. Робота у зошиті. Графічний диктант

Діти по клітинках  проводять стежку, якою йшла Оленка лісом.

Від крапки  зеленим олівцем ведем лінію на дві клітинки праворуч, дві клітинки вгору, дві клітинки праворуч, дві клітинки вниз, дві клітинки праворуч, дві клітинки вгору, дві клітинки праворуч, дві клітинки вниз. … Йшла Оленка стежкою довго, вже почало сутеніти.

3.3. Вправа «Виклади зоряне небо».

Узяли до рук одну зірочку і поклали її навпроти літери А над цифрою , яка позначає кількість кольорів у світлофора. Над якою цифрою поклали зірочку? Узяли другу зірочку і поклали її навпроти літери О над цифрою , що позначає кількість пальців на одній руці. Узяли третю зірочку і поклали її навпроти літери У над цифрою, що позначає кількість пір року. Четверту зірочку поклали навпроти літери О над цифрою, що позначає кількість мишенят у казці «Колосок». Місяць покладіть навпроти літери У над цифрою, що позначає кількість сонечок на небі.

Ось таке чудове зоряне небо у нас вийшло. Тепер Оленці буде краще видно стежку, по якій треба йти. Йшла Оленка , втомилася. Сіла відпочити. Давайте і ми відпочинемо.

3.4. Фізкультхвилинка. Народна гра «Ніжки, ніжки»

Слова гри підказують зміст і характер дій : біг, стрибки, подив.

Ніжки, ніжки бігли по доріжці,

Полем, лісочком,

Стрибали по пеньочках.

Прибігли на лужок –

Загубили чобіток. Ой!

Вигукнувши : «Ой!» - діти показують мімікою, які вони здивовані.

Вранці дівчинка дійшла до будинку злого чаклуна. Він спитав у дівчинки : «Що тобі тут треба!» І махнув на неї своїм довгим рукавом   настільки сильно, що у вас на партах розлетілися цифри. Вам потрібно поставити цифри на свої місця.

3.5. Вправа «Постав цифри на свої місця.»

Дівчинка пояснила, що шукає свого брата Іванка і хоче повернути його додому. Злий чаклун сказав , що поверне братика, якщо вона виконає  декілька його завдань.

3.6.Організація розв’язання елементарних задач.

У вас є лічильні палички . Ними будемо позначати кожну іграшку в наступній задачі. А вам треба полічити, скільки іграшок є в діток.

У Наталки – лялька Оля,

Плюшевий ведмедик -  в Колі,

Котик – у Марійки,

Мотрійка – у Надійки,

Коник – у Андрійка,

Мерседес – в Сергійка.

То скільки разом іграшок у дітей?

Вам треба полічити скільки горішків продала білочка.

Білка ще торгує трішки,

Продає свої горішки:

Лисичці – сестричці,

Горобцю, Синичці,

Ведмедику волохатому,

Зайчику вухатому.

Кому – у дзьоб, кому – у жменю, а кому – у кишеню. Скільки горішків продала білочка?

3.7.         Вправа «Калейдоскоп тварин»

Тваринний світ різноманітний, поділений на багато видів та родів.  . Ось тут на столі  я кладу картки із зображенням одного представника  виду звірі, птахи, риби, комахи. На іншому  столі  є картки із представниками  тваринного світу. Ваше завдання підібрати представників певного роду. Працюємо у команді, радимося одне з одним. Наприклад, звірі  - вовк , …., птахи – горобець, …, риби – окунь, …, комахи – муха, ….

Оленка з вашою допомогою виконала усі завдання злого чаклуна і той відпустив Іванка додому. Братик і сестричка швидко бігли додому, де їх чекали тато і мама. І гостинці, які батьки привезли їм з міста. З того часу Оленка пильно доглядала братика, а Іванко нікуди з дому не ходив один. Ось і закінчилася наша подорож казкою, закриваємо оченята, рахуємо від 1 до 10. Ми з вами знову у дитячому садку. З цієї казкової подорожі можна вивести такі моральні правила: якщо тобі батьки доручили якусь справу, у нашому випадку доглядати брата, то її треба виконувати старанно, а також одному з дому не можна виходити, щоб не сталося біди.

4.        Підсумок.

Ну, що діти сподобалося вам наше сьогоднішнє заняття. Тоді поаплодуйте собі як артистам. (Показую). А тепер привітаємо один одного з успіхом, як поздоровляють себе з перемогою футболісти. (Обіймаю кількох дітей і запрошую інших приєднатися до гурту).

 

 Інтегроване заняття ( дитина в сенсорно – пізнавальному просторі)

Тема. Подорож з Червоною Шапочкою.

Мета. Учити докладати зусиль для подолання труднощів, встановити позитивний емоційний контакт, формувати усвідомлення необхідності турбуватися про інших, надавати допомогу,     продовжувати учити складати числовий ряд, викладати тварин з геометричних фігур, працювати з цеглинками лего, орієнтуватися в просторі,  розвивати дрібну моторику під час гри з кульками , логічне мислення, пам'ять, увагу, виховувати інтерес до пізнавальної та логіко - математичної діяльності, впевненість у своїх силах, наполегливість.

Обладнання: цеглинки лего, набір геметричних фігур, м’ячики, набір цифр, роздатковий матеріал для вправи «Склади галявину», фломастери, аркуші паперу.

Хід заняття.

1.Привітання - побажання.

Діти, сьогодні до нас завітали гості. Давайте привітаємось з ними.

Добрий день, добрий день!

Добрий день усім!

Щастя ми бажаємо і здоров’я всім!

А щоб щастя – отаке! (Руки вгору)

А здоров’я – отаке!(Руки в сторони)

2.Мотивація навчальної діяльності. Діти, а ви хотіли б відправитися у подорож  у казку? А на чому можна подорожувати?А ми з вами відправимося у подорож на повітряній кулі , а у яку казку ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.

3. Створення ігрового фону заняття.

3.1. Відгадування загадки.

Старенька бабуся у лісі жила

Гостинці для неї онука несла

Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?

Як казка ця зветься хто б відповів?

Отже, ми з вами мої любі хлопчики й дівчатка помандруємо у казку Червона Шапочка. На шляху нас будуть чекати різні перешкоди, а для того, щоб їх подолати нам потрібно відчути підтримку своїх товаришів.

3.2. Психогімнастика «Коло друзів»

Станем разом ми у коло,

Скільки друзів – глянь навколо

Зліва друг і справа друг.

Візьми лівого за руку,

Візьми правого за руку

Гарний вийшов круг.

Відчули тепло долоньки вашого товариша? Вам сподобалося?

Подаруйте одне одному посмішку.  Вона буде завжди дарувати вам гарний настрій та впевненість. Адже коли у людини гарний настрій вона легко зможе долати будь – які перешкоди.

Значить ми вже готові  до подорожі у казку.

1 , 2 , 3  куле , вгору підлети.

Донеси нас до хмарок, до сонечка, до зірок.

1, 2, 3 у казку нас перенеси!

Ось ми з вами і потрапили у казку Червона Шапочка.

4. Сюжетно – пізнавальна гра за казкою Червона Шапочка.

Подивіться, а ось і Червона Шапочка нас зустрічає.( Слайд 1.)Зверніть увагу на те, що у Червоної Шапочки у руках є кошик з гостинцями для бабусі і його треба віднести . Але у лісі живе злий вовк і нам потрібно допомогти Червоній Шапочці дійти до будинку бабусі. Допоможемо їй? Але спочатку нам потрібно підготуватися і виконати казкову розминку.

4.1. Розминка «Знайди помилку».

У казці «Курочка Ряба» курочка знесла три яйця. Яке за рахунком яйце розбилося?

Ішла лісом Білосніжка і побачила хатинку, в якій жили два гноми. Чи все тут правильно?

А іншим лісом ішов вовк , на голові у н6ього була Червона Шапочка. Вовк ішов до бабусі. Що не так?

4.2.Вправа «Виклади з цеглинок лего пряму лінію».

Перед Червоною Шапочкою з’явилася ось така доріжка. (Слайд 2)На яку лінію вона схожа? Давайте викладемо із цеглинок лего пряму лінію. Іде вона далі по цій доріжці і дійшла до високого дерева. Яке це дерево, діти?(Слайд 3).

4.3. Вправа «Ліва – права рука»

І не знає Червона Шапочка куди їй іти далі стежкою ліворуч від ялини чи праворуч. Давайте допоможемо.

Діти, де у вас серденько? Прикладіть руку і відчуйте биття свого серденька. Ось ця рука , там де серденько , у нас буде лівою, прикріпіть до тильної сторони долоні серденько. Протилежну руку, там де не має серденька – називають правою.

Покажіть ліву руку . ту, де серденько.

Покажіть праву руку, з іншої сторони від серденька.

Покажіть лівою рукою ліве око, вухо. брову, ногу.

Покажіть правою рукою праве вухо, око, брову, ногу.

4.4. Вправа « Виклади галявину»

А зараз візьміть , будь ласка, зелений прямокутник. Зараз ми з вами викладемо галявину.

Посередині аркуша покладіть ялинку. Ліворуч від ялинки покладіть квіточку. Праворуч від ялинки – грибок. У верхньому лівому куточку – метелика. У лівому нижньому куточку – гусеницю. У правому верхньому куточку покладіть сонечко. У нижньому правому – їжачка. Чи так у вас вийшло давайте перевіримо.(Слайд 4). Пішла Червона Шапочка стежкою ліворуч від ялини і потрапила на галявину. (Слайд 5). На ній квітнуть гарні квіти. Дівчинка не втрималася і вирішила зібрати букет квітів для бабусі. Допоможемо їй?

4.5. Вправа «Художники»

Зараз ми з вами перетворимо цеглинки на квіти. Дівчатка беруть червону цеглинку, а хлопчики – синю і перетворюють їх на квітку. Домальовуємо фломастером до цеглинки різні деталі. Що ви додали до цеглинок, щоб перетворити її на квітку. Іде Червона шапочка далі і стежка її стала схожа на яку лінію. (Слайд 6).

4.6. Вправа «Виклади з цеглинок лего ламану лінію»

4.7.Фізкультхвилинка.

Діти, на галявині весело танцюють зайчики, і вони запрошують нас потанцювати разом з ними.

Пішла Червона Шапочка далі і помітила, що із – за кущів за нею хтось спостерігає, чи не вовк. Давайте допоможемо Червоній Шапочці з’ясувати, що то за звірі.

4.8. Вправа «Виклади тварину з геометричних фігур»

Ми будемо викладати звірів із геометричних фігур. Візьміть , будь ласка, конверт, в якому знаходяться геометричні фігури і викладіть ту тварину , яка є на конверті. Давайте дізнаємось, яких тварин ви виклали.(Слайд 7). Які геометричні фігури вам знадобилися, щоб викласти білочку, ведмедика, зайчика, лисичку? Червона Шапочка вирішила взяти із собою у подорож тварин. І пішли вони стежкою далі. Ідуть Червона Шапочка і звірі по доріжці, а ж раптом грибна галявина і їжачок збирає гриби (Слайд 8). Побачив  їжачок

Червону Шапочку, звірів і захотів з ними погратися, і з вами також. Пограємося з їжачком.

4.9. Гра «Їжачок на прогулянці»

Жив та був їжачок у лісі, у своєму будиночку - нірці (затиснути кульку в долоньці).

Виглянув їжачок із своєї нірки (розкрити долоньки і показати кульку) і побачив сонечко. Посміхнувся їжачок сонечку (посміхнутися, розкрити одну долоньку віялом) і вирішив прогулятися по лісу.

Покотився їжачок по прямій доріжці (прямими рухами по долоньці розгортати кульку), котився - котився і прибіг на красиву, круглу галявину (долоні з'єднати у формі кола).Зрадів їжачок і став бігати і стрибати по галявині (затискати кульку між долоньками)

Раптом набігли хмаринки (затиснути кульку в одному кулачку, в іншому, насупитися), і закапав дощик: кап-кап-кап (кінчиками пальців  стукати по колючках кульки).

Сховався їжачок під великий грибок (долонею лівої руки зробити капелюшок і сховати кульку за нею) і сховався від дощу, а коли закінчився дощ, то на галявині зросли різні гриби: підосиновики, підберезовики, опеньки, лисички і навіть білий гриб (показати пальчики).

Захотілося їжачку порадувати маму, зібрати гриби і віднести їх додому, а їх так багато ... як понесе їх їжачок? Так, на своїй спинці. Акуратно посадив їжачок грибочки на голки (кожен кінчик пальчика вколоти шпилькою кульки) і задоволений побіг додому (прямими рухами по долоньці розгортати кульку).

 Погралися з їжачком, ще й допомогли йому грибів нанизати на голочки. Їжачок подарував грибів Червоній Шапочці (Слайд 9)Вона подякувала їжачкові, сказала до побачення і пішла далі. А які гриби збирав їжачок давайте згадаємо (Слайд 10).

Раптом із – за кущів вискакує вовк.(Слайд11). Злякались звірі, розбіглися хто куди, залишилась Червона Шапочка одна. А ми з вами сміливі, не боїмося вовка. Треба допомогти Червоній Шапочці. У кошику дівчинки є пиріжки – на них цифри. Вам потрібно вишикуватися у порядку зростання поки грає музика. Коли музика стихає – кожна цифра стає на своє місце. Діти, а як ви гадаєте, чому вовк злий. Давайте пригостимо його пиріжками, адже у кошику їх багато  вистачить і бабусі і вовку. Можливо , коли у нього з’являться друзі, які поділяться з ним гостинцями він подобрішає і не буде чіпати Червону Шапочку і пропусить її до бабусі. Згодні? Пригостимо вовка, нехай він їсть. (Слайд 12) Подивіться . як у вовка помінявся вигляд він став добрішим. Вовк не буде чіпати Червону Шапочку і вона може сміливо йти до бабусі. А ось і бабуся (Слайд 13)зустрічає Червону Шапочку. Подивіться, вона дуже рада бачити онучку. Ми з вами допомогли Червоній Шапочці потрапити до бабусі.

5.Підсумок.

 Давайте розкажемо бабусі. Як ми з вами і Червоною Шапочкою добиралися до неї. Якими стежками ми йшли. Як ми ще допомагали Червоній Шапочці. Молодці (Слайд 14) Нам потрібно повертатися до дитячого садка. Скажемо чарівні слова.

1 , 2 , 3  куле , вгору підлети.

Донеси нас до хмарок, до сонечка, до зірок.

1, 2, 3 у дитячий садок нас перенеси!

Ось ми і в дитячому садку. Ну, що сподобалось вам наше заняття. Тоді поаплодуйте собі як артистам.

 

  Комплексне заняття до тематичного блоку «Весняний калейдоскоп» для дітей старшого дошкільного віку.

Комплексне заняття( розвиток мовлення, навчання грамоти)

Тема. Весна.

Мета. Створити позитивний настрій на навчання, удосконалювати навички правильної вимови звука [ в ], учити діяти зі словами, підбирати слова – ознаки предмета , слова – дії предмета, навчати виокремлювати звуки, закріпити навички звукового аналізу слів, розвивати дрібну моторику, слухову увагу, пам’ять, виховувати зацікавленість до занять.

Обладнання: малюнки весни, вовка, ведмедя, іграшка пташка, предметні картки, картки з вправами  для розвитку дрібної моторики рук.

Хід заняття.

1.Створення сюжетної лінії заняття. Психоетюд.

Пташка сизокрила з лісу прилетіла

Принесла  на крилах весноньку – весну.

Живе ця пташка у чарівному лісі. І сьогодні вона запрошує нас у гості до чарівного весняного лісу. Для того, щоб потрапити до нього закрийте оченята. У лісі нас зустрічає весна, весело шумлять дерева, чути цвірінькання птахів. З – під землі пробивається перша травичка. Високо у небо піднялося весняне  сонечко і пускає свої промінчики: проліску, зайчику, ведмедю у барліг, і  вам діточки. Підставте свої щічки до сонечка , відчуйте його весняне тепло. Сонечко пригріває, ми усміхаємося йому і говоримо :

« Здрастуй, весно!». Відкрили оченята. Ось ми і у весняному лісі.

2.Вправа «Знайди звук».

Нас зустрічає весна, а ще звірі, а які ви дізнаєтеся коли додасте перший звук у словах, які я назву.  Отже,  я вимовляю слово без першого звука, а ви називаєте цей звук.

_едмідь,  _овк. Який звук додали ?( Малюнки ведмедя, вовка)

3.Робота над скоромовкою. Словникова робота.

Ведмідь та вовк пропонують послухати про них скоромовку. Послухайте, як я її промовляю.

Вовк ведмедя розбудив:

Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлогу-

Вовк втікає в ліс від нього.

О.Кононенко

Діти, а чи зрозуміли ви , що означає слово велетень.

Промовляю скоромовку ще раз. Потім хором повільно і чітко. Потім хором тихо, голосно.

Який звук повторюється? Назвіть слова, в яких ви почули звук [ в ].

4. Фонетична зарядка.

Проведемо маленьку зарядку для

Нашого ротика.

Говорити кожен звик

Має кожен з нас язик

Та не всіх він слухать звик.

А щоб він слухняним став

Зробимо ми кілька вправ.

Хоботок.

Витягни губи,

Зроби хоботок.

Будеш , як бджілка шукати медок.

Білочка гризе горішки. Відкрити рот, підняти язичок  за верхні зубки, прицмокувати.

5. Вправа «Злови звук»

Я буду називати звуки, а ви коли почуєте звук [в ] зловіть його у долоні.

[а ,д,  і, в, о, к, у, в , е, м, в, и, т, в, с, в]

6.Лексична вправа «Вимови»

Пограємось із словом весна . Вимовимо його тихо, радісно, здивовано.

7. Вправа «Розкажи про предмет»

Продовжуємо гратися із словами.  Сонечко яке? Квітка яка? Вітер який? Пташка що робить? Сонечко що робить? Дерево що робить?

8.Фізкультхвилинка.

9. Звуковий аналіз слова жук.

А ще, діти, весну у лісі зустрічають комахи.

Давайте поглянемо на цю картку, хто на ній зображений? Послухайте як я промовлю це слово. ( Повільне  інтонаційне промовляння слова). А зараз ви його промовте.

10. Робота з картками.

А зараз ми з вами допоможемо бджілці вилетіти з вулика і полетіти збирати нектар з квітів.

Закриваємо оченята, повертаємося з лісу до дитячого садка.

11.Підсумок

  

 Інтегроване заняття з пріоритетом мовленнєвого розвитку.

Тема. Подорож до країни Казок.

Мета. Продовжувати навчати переказувати знайомі казки з опорою на ілюстрації, закріплювати навички називати представників рослинного та тваринного світу , які належать до певного виду, навчати працювати в команді, формувати усвідомлення необхідності турбуватися про інших, надавати допомогу, розвивати інтонаційну виразність мовлення, фонематичний слух, логічне мислення, зв’язне  мовлення , дрібну моторику, виховувати доброту, чуйність.

Хід заняття.

1. Організаційний момент. Привітання «Щастя Вам»

2. Психогімнастика  «Нумо, дітки, стали в коло»

Нумо, дітки стали в коло, подивилися навколо.

Оченята ми закрили і відкрили оченята.

А тепер почнуть малята у долонечки плескати.

Наші ніжки туп – туп – туп !

І на заняття підуть.

3.Створення ігрового сюжету заняття. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, сьогодні вранці, коли я переглядала свою електронну пошту , то натрапила на лист, який був адресований нам з вами. Хочете дізнатися, що у ньому? Зараз я візьму свій планшет і зачитаю вам цей електронний лист.

Дорогі вихованці старшої групи.

Ми, жителі країни Казок знаємо, що ви скоро підете до школи і до цього старанно готуєтесь: малюєте , ліпите, клеїте, лічите, навчаєтеся чути звуки і позначати їх фішками, ділити слова на склади, багато знаєте про природу рідного краю, знаєте казки, слухаєте, розглядаєте книжки. І саме тому, ми жителі країни Казок просимо вашої допомоги. Злий Чаклун зачаклував усі казки та казкових жителів і лише ви зможете нам допомогти, бо ви сміливі, добрі , розумні діти.

Ну, що допоможемо казковим жителям? Тоді вирушимо у подорож. А на якому транспорті можна подорожувати? А ми сьогодні з вами будемо подорожувати на повітряній кулі. 

 1 , 2 , 3  куле , вгору підлети.

Донеси нас до хмарок, до сонечка, до зірок.

1, 2, 3 в країну Казок перенеси!

Ось ми з вами і прилетіли до країни Казок.

Щоб потрапити до країни Казок нам потрібно пройти через ці казкові двері. Ходімо за мною. Ось ми з вами і в країні Казок. Діти, бачите ось цю стежинку. По нім ми будемо подорожувати від міста до міста країни Казок і допомагати казковим героям. Перше місто . в яке ми потрапили це місто « Казкових героїв».

3.1.Вправа « Чия тінь?» Місто «Казкових героїв».

Я не бачу тут ніяких казкових героїв, бо злий Чаклун перетворив їх на тіні. А ми допоможемо їм  повернутися до свого попереднього стану.

Зараз ми сядемо за столики, візьмемо до рук картки і з’єднаємо шнурочком тінь і казкового героя.

3.2.Дидактична гра «Привітай Машу з днем народження». Місто «Мрій»

Ось ми з вами потрапили до міста Мрій. А хто це тут спить у ліжечку? А з якої казки цей персонаж? Злий Чаклун зачаклував Машу і вона занадто довго спить. Давайте її розбудимо. Спочатку скажемо пошепки: «Машо, прокидайся». Не прокидається наша Маша. Давайте скажемо трішки голосніше. Ні, спить наша Маша. Давайте скажемо голосно. Ось і прокинулася Маша. Доброго дня, дітки. Злий Чаклун мене зачаклував і я так довго спала, що забула  про свій день народження. Вона засумувала, бо так мріяла отримати подарунки, щоб у неї на святі було багато друзів. А давайте влаштуємо їй свято.

Ось тут у мене є кошик із подарунками. Підходьте до кошика, беріть подарунок і вітайте Машу з днем народження. Подарунки ми складемо у цей подарунковий пакет. А ще для Маші ми затанцюємо танок.

3.3.Вправа «Впіймай звук», «Лісові мешканці».

Ось ми з вами потрапили до Казкового лісу. Гарно у лісі, але не чути співу пташок, дзижчання жуків, шелесту листя , бо злий Чаклун зачаклував ліс і казкових лісових жителів. Допоможемо їм зняти чари?

Ви знаєте , як співає вітер свою пісеньку? Ш –Ш –Ш –Ш

А як співає жук? Ж – Ж – Ж – Ж

Я зараз буду називати слова, а ви будете плескати у долоні, якщо почуєте у слові пісеньку вітру. Ш – Ш – Ш. ( Шум,  дерево, машина, яблуко, груша, білка, вовк, кішка, мишка, сова, шишка)

Я зараз буду називати слова, а ви будете плескати у долоні, якщо почуєте у слові пісеньку жука Ж – Ж – Ж .(Жук, колобок, жовтий, листок, жаба, гора, журавель,  зима, ножиці.)

Іще  ми повинні виконати одне завдання, щоб врятувати лісових жителів . Я називаю вид рослин  і тварин , а ви представників цього виду. Дерево: береза, клен, каштан…. Комаха: муха, оса… Квітка:

3.4.Дидактична гра «Що спочатку, а  що потім» Місто «Казкове»

Нас зустрічають казкові герої. Яких казкових героїв ви бачите? Лисичка. Персонажем яких казок є лисичка. Ведмедик. Мишеня. Котик. Півник.Порося.

Робота в групах. Викласти казку у певній послідовності, тобто, що було спочатку, а що потім. Працювати будемо у групах. Об’єднуємося у групи. Група «Сонечко» (казка «Колосок») і група «Калинка»(Маша та ведмідь»)

Молодці, дітки, завдання ми всі виконали, жителів країни Казок розчаклували . Добро перемогло зло. Вони вам дуже вдячні. Нарешті наші казки з нами. Повертаємося нині ми з казкової країни.

1,2, 3 куле вгору підлети

Донеси нас до хмарок, до сонечка, до зірок.

1, 2, 3 в дитячий садок перенеси!

Ось ми з вами і прилетіли до дитячого садка.

4.Підсумок.

Чи сподобалась вам подорож?. Яке завдання виявилося найцікавішим?Про що ви хотіли б розповісти вдома?

 

 



 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар